Mange virksomheder har brug for lager- og opbevaringsplads, og ikke ret mange har plads til det selv. Det aktuelle behov varierer naturligvis fra virksomhed til virksomhed, men er du ude efter mere plads i det hele taget, kan du med fordel læse med her. Her ser vi nemlig på nogle af de forhold, som det er fornuftigt at overveje, inden man skriver under på lejekontrakten til ens nye lagerplads.
Størrelse, højde og faciliteter
Et af de helt oplagte punkter, hvor lagerbygningerne adskiller sig, er størrelsen, og det er ofte denne faktor, som er udslagsgivende for det endelige valg. Både den kvadratmetermæssige størrelse samt højden på rummet har noget at sige, og alt efter virksomhedens område og behov er det meget forskelligt, hvad der passer bedst til én. Noget andet, man skal tage højde for, er, hvilke rum og dermed funktioner man behøver. Skal der være mulighed for mindre showrooms eller mødelokaler? Hvad med opholdsrum til medarbejderne? Skal der være adgang for større leverancer gennem en port? Bliv klar over, hvad dit faktiske behov er, og selve jagten efter lageret vil blive nemmere.
Tæt på motorvej
En anden faktor, som ofte vægtes højt, når der er tale om lagerbygninger, er tilgængelighed og beliggenhed. Et lager beliggende i et industrikvarter, som er let at komme til fra motorvejen eller andre større veje, er ofte at foretrække, idet tilgængeligheden simpelthen er bedre end i mere afsidesliggende områder.
Stand
Skal der inviteres kunder til lageret? Dette er endnu et af de spørgsmål, som er vigtige at stille sig selv, inden man underskriver. Hvis lageret udelukkende skal benyttes som opbevaring, er standen og fremtoningen måske mindre vigtig, men hvis lageret påtænkes at skulle danne ramme for kundemøder, skal det være præsentabelt til en vis grad. Igen er det helt grundlæggende at være meget bevidst om, hvad lageret skal bruges til, og hvad man i forlængelse heraf søger.